Jak rozpoznać zużytą oponę?

Opony samochodowe stanowią jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią drogi i to od ich stanu technicznego w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo. Jazda na starym, zużytym lub uszkodzonym ogumieniu może mieć dramatyczne konsekwencje. Co ważne, stan opon możemy ocenić sami, a czynność ta zajmie nam najwyżej kilka minut.

 

Podstawowym parametrem, który należy skontrolować, jest głębokość bieżnika. Polskie normy określają minimalną głębokość bieżnika dla pojazdów osobowych na poziomie 1,6 mm, jednakże zarówno producenci opon samochodowych jak i pracownicy serwisów przestrzegają przed używaniem tak mocno wyeksploatowanego ogumienia.

Głębokość bieżnika można sprawdzić przy pomocy specjalnego miernika, ale nierzadko do tego celu wykorzystywane są przedmioty, które można umieścić w zagłębieniu bieżnika, jak zapałka czy moneta. Po ich wyciągnięciu głębokość bieżnika można zmierzyć zwykłą warsztatową miarką.

 

Producenci opon umieszczają także w bieżniku specjalne wskaźniki, najczęściej pasy poprzecznej gumy, które pozwalają oszacować zużycie bieżnika. Jeśli bieżnik niebezpiecznie zbliża się do takiego znacznika, albo sam znacznik nosi już ślady kontaktu z asfaltem, należy rozważyć jak najszybszą wymianę opon. Dlaczego to takie ważne? Wysokość bieżnika ma bezpośredni wpływ między innymi na drogę hamowania, przyczepność pojazdu na zakrętach czy też przyczepność pojazdu na mokrej nawierzchni.

 

Wartością bardzo często pomijaną przez kierowców jest także wiek opony. Im jest ona starsza, tym właściwości mieszanki gumowej, z której jest wykonana, traci swoje właściwości. Guma z czasem twardnieje, co przekłada się nie tylko na komfort jazdy, ale i na bezpieczeństwo. Producenci zalecają, aby maksymalny wiek eksploatowanej opony nie przekraczał 8-10 lat. Po tym czasie nawet opona z bieżnikiem kwalifikującym ją do jazdy staje się niebezpieczna w użyciu. Datę produkcji opony znaleźć można na brzegu każdej opony w czterocyfrowym kodzie. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a kolejne dwie – rok produkcji opony. Przykładowo, ogumienie z kodem 3712 oznacza, że wyprodukowano je w 37. tygodniu 2012 roku.

 

Przy prawidłowej eksploatacji bieżnik opony ulega równomiernemu ścieraniu. Niebezpiecznym zjawiskiem jest także nierównomierne ścieranie bieżnika. Może mieć kilka przyczyn: zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie, nieprawidłowa zbieżność lub złe wyważenie.

 

Ogumienie dyskwalifikują uszkodzenia zewnętrzne i zazwyczaj nie chodzi o przypadki wbicia gwoździa lub innego niewielkiego przedmiotu w czoło opony. Niebezpieczne są zwłaszcza uszkodzenia bocznej części opony bądź deformacje powstałe przy zbyt agresywnym najechaniu na krawężnik. Ogumienie dyskwalifikują także widoczne gołym okiem pęknięcia gumy. Używanie takiej opony grozi jej rozerwaniem w trakcie jazdy, co skutkować może wypadkiem komunikacyjnym.